ست ایمنی مناسب برای کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

مادری در حال کمک به دختر خردسال خود برای اسکیت سواری هر دو لبخند می‌زنند دختر کلاه ایمنی و لوازم ایمنی پوشیده است.

 

 

ست ایمنی مناسب برای کودکان چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

اگر کودکتان به تازگی ورزش‌هایی مثل دوچرخه سواری، اسکیت برد سواری، اسکیت سواری و ... را شروع کرده باشد، به احتمال زیاد هیجان انجام ورزش جدید را به شما هم منتقل کرده است. اما این شادی در ذهن والدین با نگرانی بابت زمین خوردن و زخمی شدن کودک گره می‌خورد. در این وبلاگ با بررسی ویژگی‌های قسمت‌های مختلف یک ست ایمنی، به رفع دغدغه‌ی پدر و مادرهایی می‌پردازیم که تمایل دارند کودکشان در زمان لذت بردن از ورزش موردعلاقه‌شان، امنیت بیشتری داشته باشند.

کلاه

کلاه مطمئنا مهم‌ترین بخش یک ست ایمنی و پوشیدن آن برای کودکان و مبتدیان الزامی است. در زمان حرکت با وسایل ورزشی مثل اسکیت و اسکیت برد یک سنگ کوچک کافی است تا باعث شود به راحتی به زمین بخورید. شکستگی استخوان و زخم روی پوست به مرور زمان التیام می‌یابند اما آسیب مغزی ممکن است تا آخر عمر باقی بماند و کلاه ایمنی از آسیب‌های مغزیِ ناشی از این دست اتفاقات جلوگیری می‌کند. با خرید یک کلاه ایمنی می‌توانید از سر خود در اسکیت، اسکیت برد و دوچرخه سواری محافظت کنید.

 

نحوه‌ی اندازه گیری کلاه

بند کلاه ایمنی باید به اندازه‌ی کافی محکم باشد؛ به طوری که بتوانید یک یا دو انگشت را بین چانه و بند کلاه جای دهید. همچنین باید تا نصف پیشانی را بپوشاند. اگر کلاه شل باشد یا عقب رفته باشد، نمی‌تواند از سر به طور کامل محافظت کند. بعضی اسکیت برد سواران حرفه‌ای کلاه کاسکت سر می‌کنند که از آسیب به دندان و چانه هم جلوگیری شود.

 

محافظ زانو

محافظ زانو یا همان زانو بند در ورزش‌هایی مثل اسکیت برد سواری دومین بخش مهم یک ست ایمنی به شمار می‌آید. در این ورزش بسیاری از اسکیت برد سواران حرفه‌ای در انجام حرکات نمایشی زمانی که حس می‌کنند ممکن است کنترل اسکیت برد را از دست بدهند، آن را رها کرده و روی زانو از به اصطلاح کاسه‌ی اسکیت برد سواری به پایین سر می‌خورند و با این حقه ضربه‌ی زمین خوردن را خنثی می‌کنند. زانوبندی که دارای قسمت محافظ پلاستیکی ضخیم و محکم باشد و با داشتن سایز مناسب، به خوبی زانو را بپوشاند از آسیب‌های جدی به زانو جلوگیری می‌کند.

 

محافظ آرنج

اگر کودک شما دوست دارد اسکیت و اسکیت برد سواری در سطوح شیب‌دار را امتحان کند به آرنج بند مناسب احتیاج خواهد داشت. انجام حرکات نمایشی در سطوح شیب‌دار و افتادن از عقب یا از طرفین ممکن است استخوان دست یا آرنج شما را بشکند و یک آرنج بند که از قطعات باکیفیت ساخته شده و سایز مناسب داشته باشد، مانع از آسیب ناشی از این نوع حوادث می‌شود.

 

محافظ مچ و کف دست

اگر با کف دست‌ ضرب زمین خوردن را می‌گیرید محافظ مچ و کف دست می‌تواند به بهترین دوست شما تبدیل شود! با استفاده از محافظ مچ و کف دست می‌توانید از آسیب شدید به این نواحی جلوگیری  کنید. اما توصیه می‌شود از نواحی دیگر بدن مثل زانو یا قسمتی از بدن که استخوان کمتری دارد برای خنثی کردن اثر زمین خوردن استفاده کنید تا از افتادن وزن کل بدن روی مچ و شکستگی استخوان آن جلوگیری شود.

 

لباس محافظ

لباس مخصوص اسکیت، اسکیت برد و دوچرخه سواری شما باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد برای مثال باید سبک، از جنس کشی و راحت باشد. علاوه بر آن لباس‌های محافظ مخصوصی وجود دارد که دارای پدهای محافظ دوخته شده به بافت لباس هستند و می‌توانید آن‌ها را رو یا زیر لباس اصلی خود بپوشید. ورزشکاران حرفه‌ای هم از این نوع البسه برای جلوگیری از آسیب به ماهیچه‌ها و استخوان‌ها استفاده می‌کنند.

 

دختری با کلاه ایمنی در حال لبخند زدن

 

 مهم‌تر از همه آن است که از مراحل اولیه‌ی شروع ورزش، به کودک خود استفاده از لوازم ایمنی به خصوص کلاه ایمنی را آموزش دهید تا کودک به آن عادت و همیشه ایمنی خود را موقع ورزش حفظ کند. ست ایمنی‌ای که سایز مناسب کودک و پوشش قوی دارد، تاثیر فوق العاده‌ای در جلوگیری از حوادث غیرمترقبه داشته و مانع از تلخ شدن تجربیات جذاب کودک از دوچرخه، اسکیت و اسکیت برد سواری با زخم‌ها و صدمات شدید می‌شود.