نکاتی که هر مبتدی باید برای خرید اسکیت برد بداند!

مردی جوان در حال پرش از روی اسکیت برد و انجام حرکات نمایشی در یک جاده‌ی کوهستانی

 

راهنمای کامل خرید اسکیت برد برای مبتدیان

چه چیز می‌تواند از اسکیت برد سواری در هوای آزاد و حس نوازش نور خورشید روی پوست جذاب‌تر باشد؟ اگر این سوال را از اسکیت برد سواران حرفه‌ای بپرسید احتمالا یکصدا بگویند هیچ چیز! اگر شما هم قصد پیوستن به جمع اسکیت برد سواران را دارید و می‌خواهید یک اسکیت برد برای خود تهیه کنید، با این وبلاگ با لبفا همراه باشید تا بیشتر با پیچ و خم‌های خرید یک اسکیت برد آشنا شویم.

 

چرا می‌خواهید اسکیت برد بخرید؟

جزئیات و ویژگی‌های یک اسکیت برد برای سواری روزانه با اسکیت بردی که برای انجام حرکات نمایشی به کار می‌رود معمولا متفاوت است. به همین دلیل بهتر است از ابتدا استایلِ سواری و قصد خرید خود را مشخص کرده و به همان منظور اسکیت برد اختصاصی خود را تهیه کنید.

 

 

اسکیت برد لبفا با چرخ قرمز و طرح بدنه‌ی ساده‌ی مشکی با حروف SKATE زرد رنگ

 

 

بدنه‌ی اسکیت برد مناسب شما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک اسکیت برد، بدنه‌ی آن است. بدنه‌ی اسکیت برد معمولا یا از جنس فایبرگلاس یا از چندین لایه چوب محکم که با چسب و رزین به یکدیگر متصل اند ساخته شده است. بدنه‌ی اسکیت برد باید ترکیبی از استحکام، انعطاف پذیری و به قدری سبک باشد که برای انجام حرکات نمایشی به راحتی از روی زمین بجهد.

 سایز بدنه

سایز کفی اسکیت برد می‌تواند با توجه به اندازه‌ی کفش کاربر متفاوت باشد. از لحاظ پهنا، به طور کلی اسکیت بردسواران برای حرکات نمایشی معمولا با اسکیت بردهای پهن‌تر راحت‌تر اند اما سواری روزانه با اسکیت بردهای باریک‌تر رایج‌تر است. از لحاظ ارتفاع هم اسکیت بردهایی که بدنه‌ی بلندتری دارند کنترل و مانور راحت‌تری برای مبتدیان دارند. در نظر داشته باشید که این یک قاعده‌ی کلی است و در نهایت انتخاب ابعاد بدنه‌ی اسکیت برد به ترجیحات کاربر بستگی دارد.

 

شکل بدنه

 ممکن است اشکال و طراحی‌های‌ متنوع بدنه‌ی اسکیت بردها شما را به خریدشان ترغیب کند اما باید بدانید که راندن اسکیت بردهایی که بدنه‌ای به شکل پاپسیکل ‌(popsicle)، لانگ برد یا کروزر دارند برای مبتدیان ساده‌تر است.

 

دیزاین بدنه


یکی از جذاب‌ترین بخش‌های خرید اسکیت برد، انتخاب طراحی گرافیکی زیر کفی یا روی بدنه‌ی اسکیت برد است. شاید دیزاین‌های نوآورانه و جذاب‌ این بخش از اسکیت برد یکی از دلایلی باشد که بسیاری به اسکیت برد سواری روی می‌آورند. اما برای حفظ ایمنی همیشه قبل از توجه به نقوش گرافیکی اطمینان حاصل کنید که بافت برچسب یا قسمت بالایی بدنه، زبر بوده و در تماس با زیر کفش چسبندگی کافی داشته باشد تا هنگام اسکیت برد سواری از روی اسکیت برد لیز نخورید.

 

تراک فلزی اسکیت برد لبفا با چرخ‌های شفاف پلی اورتان و بدنه‌ی صورتی طرحدار

 

تراک چیست و چه مشخصاتی می‌تواند داشته باشد؟

قسمتی که چرخ‌های اسکیت برد را به بدنه متصل می‌کند تراک نام دارد. تراک از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و معمولا جنس بسیار محکمی دارد تا بتواند علاوه بر وزن کاربر، ضربات ناشی از حرکات نمایشی را هم تحمل کند.

ابعاد تراک

از نظر پهنا، عرض تراک نباید خیلی از بدنه پهن‌تر باشد، بیشتر بودن عرض تراک نسبت به کفی اسکیت برد، باعث انتقال مرکز ثقل اسکیت برد به کناره‌ها شده و روی انجام حرکات نمایشی مثل فلیپ و به طور کلی سواری اسکیت برد تاثیر می‌گذارد.

 

ارتفاع بالاتر تراک فضای بیشتری برای چرخیدن چرخ‌ها فراهم می‌کند. این نوع تراک چرخ‌های بزرگ‌تری هم نیاز خواهد داشت. نکته‌ی دیگر آن است که با داشتن تراک بلندتر و چرخ‌های بزرگ‌تر، برای جهش اسکیت برد از روی زمین به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت. تراک کوتاه‌تر مرکز ثقل پایین‌تری دارد که جهش اسکیت برد را برای اسکیت برد سواران تازه‌کار راحت‌تر می‌کند.

 

جنس تراک

نوع مواد اولیه‌ی سازنده‌ی تراک، در کارآیی اسکیت برد تاثیر دارد. برای مثال اسکیت بردهایی که در محیط‌های ناهموار رانده می‌شود یا برای انجام حرکات نمایشی به کار می‌رود باید تراک فلزی داشته باشد. تراک فلزی محکم‌تر است و عمر مفید بالاتری دارد. اما افرادی که وزن کمتری دارند یا کودکان برای سواری روزانه از تراک پلاستیکی ،که صرفه‌ی اقتصادی بالاتر و قیمت مناسب‌تری دارد، هم می‌توانند استفاده کنند.

 

بستن تراک به صورت سست یا محکم؟

بعضی اسکیت برد سواران با کسب تجربه‌ی بیشتر تصمیم به شل کردن تراک اسکیت برد خود می‌گیرند. با این کار می‌توانید راحت‌تر بپیچید و به طور کلی استایل اسکیت برد سواری آسوده‌تر و باحال‌تری داشته باشید. برای حرکت با سرعت بالا، حرکت در سراشیبی یا پایین آمدن از موانع مخصوص، برای داشتن کنترل بیشتر و جلوگیری از تکان‌های شدید اسکیت برد، باید تراک اسکیت برد خود را سفت نگه دارید. افرادی که تازه به اسکیت سواری علاقه مند شده‌اند هم بهتر است با تراک‌های سفت شده حرکت کنند تا بتوانند راحت‌تر اسکیت برد را کنترل کرده و حرکات نمایشی موردعلاقه‌شان را انجام دهند.

اسکیت برد لبفا با بدنه‌ی آبی کم رنگ و چرخ شفاف پلی اورتان و تراک فلزی

 

 


ویژگی‌هایی که موقع انتخاب چرخ اسکیت برد باید در نظر داشته باشیم.

کیفیت و ابعاد چرخ اسکیت برد به طور قابل ملاحظه‌ای بر تجربه‌ی کاربر از سواری اسکیت برد تاثیر دارد. با انتخاب چرخ مناسب یا اسکیت بردهایی که چرخ‌های باکیفیتی دارند می‌تونید از اسکیت برد سواری لذت بیشتری ببرید.

 

سایز چرخ

اندازه‌ی چرخ، که روی خود چرخ معمولا به میلی متر ذکر می‌شود، به طور قابل ملاحظه‌ای روی کاربرد و تجربه‌ی سواری اسکیت برد موثر است. چرخ‌های کوچک‌تر سبک‌تر اند و برای انجام حرکات نمایشی خیابانی و حرفه‌ای مثل جهش از روی زمین مناسب‌تر هستند. چرخ‌های بزرگ‌تر، سنگین‌تر اند اما سواری نرم‌تر و سریع‌تری دارند. این مدل چرخ برای حرکت روی سطوح ناهموار، جا به جایی و اسکیت برد سواری در پیست‌های مخصوص کاملا مناسب است.

 

جنس چرخ

چرخ اسکیت برد می‌تواند از جنس PVC، پلی اورتان و ... باشد. لازم به ذکر است که چرخ پلی اورتان، ماندگاری بالاتر و استحکام بیشتری دارد. اما اگر اولین بار است که می‌خواهید اسکیت برد بخرید می‌توانید از قیمت مناسب‌تر چرخ‌های  PVC بیشترین بهره را ببرید.

 

نکات ایمنی پایانی

قبل از شروع کار با اسکیت برد، حتما از ست ایمنی مخصوص شامل زانوبند، محافظ آرنج و کف دست استفاده کنید. از سلامت چرخ‌ها و پیچ‌ها هم اطمینان حاصل کنید و چک کنید که به درستی در جای خود قرار گرفته و محکم باشند. تا زمانی که بتوانید مثل اسکیت‌ برد سواران حرفه‌ای تمام قطعات مذکور را به صورت جدا تهیه کنید و یک اسکیت برد اختصاصی و تک برای خود بسازید، از خرید اسکیت برد با برندهای ناشناس یا ارزان قیمت خودداری کنید. این محصولات از قطعات باکیفیت ساخته نشده‌اند و می‌توانند ایمنی کاربر را به خطر بیندازند.

 

آماده‌ی شروع اسکیت برد سواری هستید؟

خرید اسکیت برد شروع راهی است که به شادی کودک درون، افزایش اعتماد به نفس و سلامت بدنی منجر خواهد شد. این ورزش جذاب محدودیت سنی ندارد، در نتیجه همه‌ی اعضای خانواده با رعایت نکات ایمنی می‌توانند در کنار هم به صورت روزانه از آن لذت ببرند.

 

برای اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات و خرید اسکیت بردهای لبفا می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

اگر سوال با پیشنهادی دارید لطفاً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.