آشنایی با انواع اسکیت؛ تفاوت‌ها و کاربردها

یک خانم خوشحال با یک سوییشرت زرد با اسکیت Inline ریلی در دست

 

 

 

آشنایی با انواع مدل‌های اسکیت و کاربردهای آن‌‌ها

ممکن است با فکر کردن به انواع اسکیت، اسکیت ریلی (Inline) یا اسکیت چهار چرخه (Quad)  به ذهنتان برسد. اما این دو مدل اسکیت هر یک دارای زیرمجموعه‌ای از انواع مختلف اسکیت هستند که شناختنشان خالی از لطف نیست. با ما همراه باشید تا با انواع مدل‌های جالب و هیجان انگیز اسکیت بیشتر آشنا شویم.

 

اسکیت لبفا هارد کیس قرمز رنگ طرحدار

 

اسکیت Inline (اسکیت ریلی)

اسکیت ریلی احتمالا شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین انواع اسکیت‌ در ایران است. چرخ‌ها در این نوع اسکیت به صورت ریلی و پشت سر هم قرار گرفته‌اند. از مدل‌های اسکیت ریلی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

   

اسکیت مخصوص مسابقه‌ی سرعتی سیاه رنگ با سه چرخ سفید بزرگ و بوت کوتاه

 

 

اسکیت سرعتی

تمام ویژگی‌های این مدل اسکیت برای رسیدن به بیشترین سرعت درنظر گرفته شده‌اند. برای مثال این مدل اسکیت بزرگ‌ترین چرخ را در بین انواع اسکیت دارد. این نوع اسکیت کفش کوتاهی دارد که قدرت حرکتی اسکیت سوار را بالاتر می‌برد اما محافظت کمتری از مچ دارد. این اسکیت از مواد اولیه‌ی سبک ساخته می‌شود و سایز آن باید کاملا اندازه‌ی پای اسکیت سوار باشد.

 

اسکیت نیم ژل لبفا آبی رنگ

 

اسکیت تفریحی

اسکیت تفریحی به اسکیتی گفته می‌شود که برای اسکیت سواری عادی، در سالن‌های مخصوص و اسکیت سواری تفریحی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل اسکیت دارای دو زیرمجموعه‌ی اسکیت مخصوص سالن و اسکیت مخصوص فضای باز است.

 

تفاوت اسکیت مخصوص سالن و فضای باز

چرخ اسکیت مخصوص سالن نسبت به اسکیت مخصوص فضای باز سفت‌تر است. علت نرم‌تر بودن اسکیت مخصوص فضای باز آن است که ضربات ناشی از عبور از زمین ناهموار را خنثی و اسکیت سواری را نرم‌تر کند.

 

اسکیت مخصوص حرکات نمایشی با دو چرخ کوچک سیاه و سفید

 

 

اسکیت مخصوص حرکات نمایشی (Aggressive Skate)

ظاهر این اسکیت ممکن است برایتان ناآشنا باشد و این به دلیل آن است که اسکیتAggressive  مخصوص انجام حرکات نمایشی حرفه‌ای، پرش‌ها و مقاومت در برابر سایش ناشی از آن در پارک اسکیت یا از روی موانع خیابانی طراحی شده است.

 

 

اسکیت آفرود با چرخ بادی مخصوص حرکت در سطوح ناهموار

 

اسکیت  با چرخ بادی یا آفرود

این نوع اسکیت دارای چرخ‌های بادی‌ای است که تکان‌های ناشی از حرکت روی زمین‌های ناهموار و خارج از شهر را به خود جذب می‌کند. چرخ و بدنه‌ی اسکیت آفرود همچنین از جنس مقاوم‌تری ساخته می‌شود.

 

اسکیت مخصوص نوردیک آفرود با دو چرخ بادی با فریم بسیار بلند

 

اسکیت آفرود (نوردیک)

این مدل از اسکیت آفرود یا نوردیک فریم بسیار بلندی دارد و دارای دو چرخ بادی در انتها و ابتدای فریم است.  برای اسکیت سواری با اسکیت نوردیک به دو دسته یا چوب بلند (مشابه چوب اسکی) نیاز است. با این مدل اسکیت می‌توانید لذت اسکی سواری در هر آب و هوایی را تجربه کنید.

 

رولر اسکیت چهار چرخ با بدنه‌ی سفید ستاره‌دار و پاشنه‌ی طرح چوب و چرخ‌های زیبای صدفی

 

اسکیت Quad Roller (اسکیت چهار چرخ)

بر خلاف اسکیت ریلی، اسکیت کواد رولر، همانطور که از نامش پیداست، دارای چهار چرخ است که در دو ردیف دوتایی زیر اسکیت قرار گرفته‌اند. از مدل‌های این اسکیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

رولر اسکیت Jam و Artistic و rhythm

 

اسکیت مخصوص حرکات موزونRhythm ،Artistic  و Jam

اسکیت سواری Jam ترکیبی است از اسکیت سواری، حرکات موزون و ژیمناستیک است. این اسکیت به اسکیت سوار چابکی و سرعت می‌بخشد و به ساق کوتاه و وزن سبک خود معروف است.

 

 اسکیت Rhythm دارای ویژگی‌هایی است که آن را برای انجام حرکات موزون مناسب می‌سازد در این مدل اسکیت سواری، اسکیت سوار حرکاتی هماهنگ با ریتم آهنگ انجام می‌دهد. اسکیت مخصوص این مدل دارای بوتی بلند است که آن را به اسکیت چهار چرخ Artistic شبیه می‌کند.

 

 در اسکیت سواری Artistic اسکیت سوار حرکاتی را که با پاتیناژ انجام می‌شود، با رولر اسکیت انجام می‌دهد. این مدل اسکیت ساقی بلند دارد و داشتن یک کفی بسیار محکم، آن را از دیگر اسکیت‌ها متمایز می‌کند.

 

رولر اسکیت رولر دربی و سرعتی

 

اسکیت سرعتی (Speed)

کفشِ اسکیت سرعتی بیش از مدل دیگری به کفش معمولی شباهت دارد. کفش این مدل اسکیت، ساق کوتاه‌تری دارد تا بتوانید با آن راحت‌تر تغییر جهت بدهید. چرخ‌های بزرگ‌تر این اسکیت امکان حرکت سریع‌تر را به اسکیت‌سوار می‌دهد.

 

اسکیت رولر دربی (Roller Derby)

اسکیت رولر دربی برای ورزشی به همین نام ساخته شده است. این نوع اسکیت  مثل اسکیت سرعتی بوت کوتاهی دارد اما برخلاف اکثر اسکیت‌ها دارای جوراب ضخیم‌تری است. اسکیت مخصوص این ورزش تسمه‌ای دارد که پای اسکیت سوار را در جای مخصوص نگه می‌دارد.

 

 

حالا وقت آن رسیده که اسکیت و روش اسکیت سواری موردعلاقه‌ی خود را انتخاب کنید و در قسمت نظرات ما را در جریان تصمیم خود بگذارید! اگر با خواندن این مقاله، سوالی برایتان پیش آمد، حتما در قسمت نظرات آن را با ما مطرح کنید