راهنمای خرید اسکیت؛ هر آنچه که باید در مورد خرید اسکیت بدانید.

مردی در حال انجام حرکات نمایشی اسکیت حرفه‌ای

راهنمای خرید اسکیت؛ هر آنچه که باید در مورد خرید اسکیت بدانید.

اگر اسکیت سواری را فقط به چشم یک تفریح می‌بینید، باید بدانید که این ورزش محبوب اکثر عضلات بدن را به حرکت وا می‌دارد و تعادل پویا، هماهنگی بدنی و چابکی را بهبود می بخشد. علاوه بر آن، اسکیت سواری در هر سنی انعطاف پذیری مفاصل و سلامت قلبی عروقی را تضمین می‌کند. انجام حرکات هیجان انگیز و سواری با اسکیت آنقدر جذاب است که اشتیاق به تمرین را حتی در افرادی که به ورزش کوچک‌ترین علاقه‌ای ندارند هم ایجاد می‌کند. با ما همراه باشید تا با راهنمای خرید اسکیت با نکات مهمی در این مورد برای اسکیت سواران تازه کار آشنا شویم.

 

 

اجزای تشکیل دهنده‌ی یک اسکیت

جوراب (لایه‌ی درونی اسکیت)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های اسکیت، لایه‌ی درونی یا جوراب اسکیت است. جوراب اسکیت بخشی است که معمولا از پارچه و ابر یا فوم ساخته شده و مستقیما با پای کاربر در تماس است تا از کف و مچ پا محافظت کند. راحتی جوراب اسکیت در کیفیت کلی اسکیت سواری موثر است و یکی از مهم‌ترین فاکتورها در راهنمای خرید اسکیت به شمار می‌آید. اگر این لایه سایز پای شما نباشد می‌تواند باعث ایجاد تاول و فشار و درد پا شود. این قسمت از اسکیت باید از پوششی ساخته شود که علاوه بر محافظت از پا، با عبور دادن جریان هوا از تعریق جلوگیری کند.

 

بدنه‌ی اسکیت

بدنه‌ی اسکیت از پلاستیک فشرده و محکم ساخته می‌شود تا به راحتی نشکند. این قسمت شامل بخش‌های ساق، قاب، بند و تسمه‌‌ی اسکیت می‌شود.

 

ساق

قسمت پشتی کفش اسکیت، ساق نام دارد. در وبلاگ راهنمای خرید اسکیت لبفا به اسکیت سواران مبتدی توصیه می‌کنیم که برای محافظت از مچ پا، اسکیتی را تهیه کنند که ساق بلندتری داشته باشد اما در اسکیت‌ حرفه‌ای ساق اسکیت کوتاه‌تر بهتر است تا به اسکیت سوار آزادی حرکتی بیشتری بدهد.

 

قاب

قاب یا کفش اسکیت قسمتی است که جوراب اسکیت در آن قرار می‌گیرد. در بعضی انواع اسکیت؛ مثلا در اسکیت کودکان، این بخش قابل تنظیم است تا با رشد کودک بتوانید سایز قاب اسکیت را افزایش دهید.

 

بند و تسمه‌

بعضی از مدل‌های اسکیت، بند و تسمه‌ دارند و بعضی فقط دارای تسمه هستند. تسمه در اسکیت نقش مهمی دارد؛ چون‌ کفش اسکیت را محکم کرده و از حرکت پا درون اسکیت، پیچ خوردگی و شکستگی مچ جلوگیری می‌کند.

 

 

 

فریم چرخ‌

طویل بودن فریم در اسکیت به معنای توانایی اضافه کردن چرخ‌ بیشتر است. با داشتن چرخ بیشتر می‌توانید سریع‌تر برانید اما ممکن است انجام بعضی حرکات مثل دور زدن و چرخش کمی سخت‌تر شود. با کمتر بودن تعداد چرخ اسکیت هم چابکی اسکیت سوار افزایش می‌یابد.

 

 ترمز

ترمز برای اسکیت سواران تازه کار بخش بسیار مهمی است و به همین دلیل در وبلاگ راهنمای خرید اسکیت قرار گرفته است. ترمز اسکیت با فشار دادن پاشنه‌ی اسکیت به زمین و ایجاد اصطکاک با زمین عمل می‌کند. حتما قبل از خرید اسکیت اطمینان حاصل کنید که این قسمت از جنس مقاومی ساخته شده باشد تا به این زودی‌ها ساییده نشود.

 

 

چرخ

کیفیتِ سواری و سرعت اسکیت را جنس و اندازه‌ی چرخ تعیین می‌کند و یکی از مهم‌ترین موارد در وبلاگ راهنمای خرید اسکیت به شمار می‌آید. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب اسکیت موردنظرتان حتما موارد زیر را در مورد چرخ اسکیت درنظر داشته باشید:

 

جنس و سختی (دیورومتر)

تحمل وزن و حرکت کاربر بر زمین ممکن است باعث خوردگی زودهنگام چرخ‌های بی‌کیفیت و با دیورومتر پایین (عدد دیورومتر که با واحدA  اندازه گیری شده و روی چرخ درج شده است، میزان سختی چرخ‌های اسکیت را نشان می‌دهد.) می‌شود. جایگزینی چرخ‌ها هزینه بر است به همین دلیل در وبلاگ راهنمای خرید اسکیت لبفا بهتان پیشنهاد می‌کنیم که قبل از خرید اسکیت حتما به جنس چرخ‌ اسکیت توجه کنید که از پلی اورتان ساخته شده باشد. میزان سختی یا همان دیوروتر برای اسکیت‌های تفریحی معمولا بین 72 تا 78 A است. اگر قصد اسکیت سواری در مکان‌های سرپوشیده با سطوح صاف را دارید باید بدانید که دیورومتر لازم بین 72 تا 78  Aو برای اسکیت سواری در فضای آزاد یا روی آسفالت بین 80 تا 84 A است. اسکیت سوارانی که به حرکات نمایشی علاقه مند هستند (Aggressive skating) هم از اسکیت با چرخ‌های 90 A به بالا استفاده می‌کنند.

 

سایز مناسب چرخ و بلبرینگ

سایز چرخ هم مثل سختی آن، به میلی متر روی چرخ مشخص شده است و محدوده‌ای بین 50 تا 110 میلی متر دارد.  سرعت گرفتن و دور زدن با چرخ‌ کوچک‌تر در اسکیت راحت‌تر است اما در نهایت چرخ‌های بزرگ سرعت بیشتری خواهند داشت. اسکیت‌های سرعتی دارای بزرگ‌ترین سایز چرخ‌ اسکیت هستند.

 

 البته باید در نظر داشت که روان و باکیفیت بودن بلبرینگ هم در افزایش سرعت اسکیت اثرگذار است؛ به همین دلیل در راهنمای خرید اسکیت به آن پرداخته‌ایم. برای تعیین کیفیت بلبرینگ مولفه‌ی ABEC وجود دارد؛ این مولفه از 1 تا 9 اندازه گیری می‌شود و بالا رفتن عدد آن به معنای افزایش دقت، تحمل، کارآیی و ظرفیت سرعت بلبرینگ است. میزان شماره‌ی ABEC  به عواملی مثل اندازه‌ی چرخ و ... هم بستگی دارد.

 

 

پیشنهادهای پایانی برای اسکیت سواران

حفظ تعادل و حرکت با اسکیت برای بسیاری از تازه کاران مشکل است و یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در شروع یادگیری آن است که استفاده از لوازم ایمنی را جدی بگیرید؛ استفاده از ست و کلاه ایمنی، هم به اسکیت سواران حرفه‌ای و هم به مبتدیان توصیه می‌شود. اگر دوست ندارید برای یادگیری به کلاس‌های آموزشی سر بزنید، می‌توانید با ویدیوهای متنوع یوتیوب در زمینه‌ی اسکیت سواری به یادگیری خود سرعت ببخشید.

 

لطفا نظرتان را در مورد وبلاگ راهنمای خرید اسکیت با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید و اگر دوست دارید همین الآن اسکیت موردعلاقه‌تان را بیابید به صفحه‌ی معرفی اسکیت‌های لبفا سر بزنید.