مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب و خرید مناسب‌ترین اسکوتر برای شما

فردی در حال آماده شدن برای اسکوتر سواری

 

مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب مناسب‌ترین اسکوتر برای شما

شما هم از طرفداران اسکوترسواری هستید؟ اگر اسکوترسواری را دوست دارید و قصد دارید اولین اسکوترتان را بخرید این وبلاگ مخصوص شماست. در این وبلاگ با هم به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با در نظر گرفتنشان در زمان خرید اسکوتر، می‌توانید مناسب‌ترین اسکوتر را با توجه به نیازهایتان انتخاب کنید.

 

اسکوتر به عنوان وسیله‌ی ورزشی که محدودیت سنی و نیاز به آمادگی جسمانی یا تمرین ندارد، یکی از محبوب‌ترین روش‌های جابه جایی در مسافت‌های کوتاه به شمار می‌آید. علاوه بر آن اسکوترسواری ورزشی است که روی مفاصل تاثیر و فشار کمی دارد (low impact)  و به همین دلیل می‌تواند مکمل ورزش‌هایی باشد که مفاصل را بیشتر درگیر می‌کنند. علاوه بر کوچک و کاربردی بودن، اسکوترها معمولا نسبت به سایر وسایل ورزشی قیمت‌ مناسب‌تری دارند که کاربران را به خرید تشویق می‌کند.

 

از یک اسکوتر مکانیکی چه انتظاری دارید؟

اسکوتری که برای انجام حرکات نمایشی به کار می‌رود با اسکوتری که برای مقاصدی مثل جا به جایی یا تفریح و سرگرمی استفاده می‌شود، متفاوت است. علاوه بر این فاکتورها، سن، وزن، قد و محیطی که در آن قصد اسکوترسواری دارید در انتخاب مدل اسکوتر اثرگذار خواهد بود. همین دلیل بهتر است قبل از اقدام به خرید، در مورد مشخصات کاربر و محیط موردنظر برای اسکوترسواری تحقیق کنید تا خرید موفق‌تری داشته باشید.

 

مردی در حال لذت بردن از اسکوتر سواری در یک روز پاییزی

سایز اسکوتر مناسب شما

از لحاظ ارتفاع می‌توان گفت که اگر بلندای دسته به جایی بین فاصله‌ی بین ران و کمر کاربر برسد، آن اسکوتر ارتفاع مناسبی دارد. البته لازم به ذکر است که ارتفاع دسته‌ی اکثر مدل‌های اسکوترهای مکانیکی قابل تغییر است تا اندازه‌ی دسته با توجه به قد و راحتی کاربر تنظیم شود. برای کودکان بهتر است اسکوتری را تهیه کنید که پایین‌ترین ارتفاع دسته، مناسب قد کودک باشد تا با رشد و افزایش سن، تنها با افزایش ارتفاع دسته، کودک همچنان بتواند از اسکوترسواری لذت ببرد.

 

اندازه‌ی کفی اسکوتر با توجه به سایز پا انتخاب می‌شود. کفی اکثر مدل‌های اسکوترها برای سایز پای معمولی مناسب است. اگر می‌خواهید برای راحتی بیشتر اسکوتر با کفی بزرگ تهیه کنید باید در نظر داشته باشید که کفی بزرگ‌تر به معنای حجم بیشتر اسکوتر است و این موضوع ممکن است حمل و نقل اسکوتر را به کار دشوارتری تبدیل کند.

 

قبل از خرید اسکوتر، به بدنه‌ی آن توجه کنید.

بدنه‌ی اسکوتر بزرگ‌ترین بخش اسکوتر است و کیفیت آن نقش مهمی در کیفیت سواری و عمر مفید اسکوتر دارد. بدنه‌ی اسکوتر معمولا از آلومینیوم، منیزیوم، پلاستیک یا چوب ساخته می‌شود. بدنه‌ی مناسب برای اسکوتر باید سبک و ضد زنگ باشد تا برای حمل اسکوتر یا حرکت با آن در آب و هوای بارانی دچار مشکل نشوید.

 

علاوه بر جنس بدنه در زمان خرید، ظرفیت وزنی اسکوتر را هم با توجه به وزن کاربر در نظر بگیرید. رعایت نکردن ظرفیت وزنی اسکوتر می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به بدنه‌ی اسکوتر وارد کند.

 

ارتفاع کفی اسکوتر از زمین می‌تواند تاثیر زیادی روی راحتی سواری اسکوتر داشته باشد. بیشتر کاربران اسکوترهایی با کفی پایین‌تر را ترجیح می‌دهند چون برای فشار دادن پا و حرکت دادن اسکوتر با این نوع کفی، نیازی به خم کردن زانوی پای دیگر را نیست و سواری با این نوع اسکوتر راحت‌تر است. البته کفی با ارتفاع کمتر احتمال برخورد کف اسکوتر با موانع سطح زمین را افزایش می‌دهد.

 

کیفیت چرخ = کیفیت سواری

سایز چرخ در راحتی سواری اسکوتر نقش بسیار مهمی دارد. با اینکه چرخ کوچک‌تر باعث کمتر شدن حجم، وزن و قابل حمل‌تر شدن اسکوتر می‌شود، حرکت با چرخ‌های بزرگ‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر است. چرخ‌هایی که ابعاد بزرگ‌تری دارند همچنین می‌توانند تکان‌های ناشی از عبور از موانع کوچک مثل سنگ‌‌‌ها را دفع کنند.

 

اسکوتر شما می‌تواند یکی از سه نوع چرخ توپر، بادی و بادی بدون تیوپ را داشته باشد. چرخ توپر نیاز کمتری به تعمیر و نگهداری دارد اما ممکن است روی زمین خیس، لیز بخورد. چرخ‌ بادی سواری نرم‌تر و راحت‌تری دارد اما ممکن است پنچر شود یا نیاز به تنظیم باد داشته باشد. لاستیک بادی بدون تیوپ علاوه بر سواری جذاب‌تر، دیواره‌ی ضخیم‌تری دارد که احتمال پنچر شدن را کمتر می‌کند.

 

علاوه بر سایز و نوع چرخ، تعداد چرخ می‌تواند کارآیی اسکوتر را تغییر دهد. برای مثال حرکت و حفظ تعادل با اسکوتر سه چرخ یا اسکوتر تعادلی راحت‌تر و برای کودکان یا بزرگسالان مبتدی مناسب است. اسکوتر چهار چرخ هم برای حرکت در زمین‌های پرفراز و نشیب و ناهموار آفرود مناسب‌تر است.

سیستم تعلیق یا همان کمک فنر ،که می‌تواند روی چرخ جلو، عقب یا هر دو چرخ نصب شود، در اسکوتر برقی، کاربرد بیشتری دارد. این قسمت در اسکوتر برقی و مکانیکی حرکات بیش از حد ناشی از ناهمواری‌های زمین را کنترل می‌کند اما در اسکوتر مکانیکی سیستم تعلیق می‌تواند بخشی از قدرت حرکتی اسکوتر را هم هنگام پا زدن جذب ‌کند. علاوه بر آن سیستم تعلیق می‌تواند اسکوتر را سنگین‌تر کرده و هزینه و زمان تعمیر و نگهداری آن را افزایش دهد.

 

انواع ترمز

بیشتر اسکوترهای مکانیکی دارای یک ترمز مکانیکی روی چرخ عقب هستند. قبل از حرکت و سرعت گرفتن با اسکوتر مکانیکی با نحوه‌ی عملکرد این نوع ترمز آشنا شده و میزان قدرت آن را تست کنید.

 

چه مدل‌هایی از اسکوتر را می‌توانید راحت‌تر با خود حمل کنید؟

همانطور که اشاره شد، کوچک‌تر بودن سایز چرخ، کفی و کمتر بودن وزن اسکوتر می‌تواند حمل و نقل این وسیله را آسان‌تر کند. برای افزایش قابلیت قابل حمل بودن اسکوتر، دسته‌ی بعضی اسکوترها می‌تواند از بدنه جدا شود یا به راحتی تا شود. به طور کلی به جز اسکوتر آفرود و اسکوتر مخصوص حرکات نمایشی، تقریبا تمام مدل‌های اسکوتر مکانیکی دارای نوعی مکانیزم تا و کم جا شدن هستند که برای قرار گیری در صندوق عقب ماشین یا جا به جایی با وسایل نقلیه‌ی عمومی حجم مناسبی داشته باشند.

 

امکانات و آپشن‌هایی که یک اسکوتر مکانیکی می‌تواند داشته باشد

اسکوتر مخصوص کودکان معمولا با آپشن‌هایی همراه است که جذابیت سواری را برای آنان افزایش می‌دهد. این مدل اسکوتر می‌تواند قابلیت‌هایی مثل چرخ‌های چراغ‌دار، ارتباط با بلوتوث، پخش موزیک، پخش بخار آب از اگزوز، صندلی، دسته‌ای جهت کنترل حرکتی برای والدین و قابلیت تعویض چرخ (برای تبدیل اسکوتر تعادلی به اسکوتر معمولی) داشته باشد.

از امکانات اسکوتر بزرگسال نیز می‌توان به چرخ‌های چراغ‌دار، چراغ ایمنی روی دسته و ترمز دیسکی اشاره کرد.

 

کودکی بانمک در حال اسکوتر سواری با کلاه ایمنی

 

وقت اسکوترسواری است!

اسکوتری که متناسب با نیازهای شما باشد، می‌تواند به بهترین دوست و همراهتان در طول روز تبدیل شود. با اسکوتر می‌توانید به مکان‌های موردعلاقه‌تان سر بزنید و نه تنها خسته نشوید بلکه به راحتی وزن کم کنید و عضلات هسته‌ی مرکزی بدن را تقویت کنید. راندن اسکوتر علاوه بر افزایش شادابی و لذت، درصد تحرک روزانه‌ را هم افزایش می‌دهد.

 

در این صفحه می‌‌توانید با انواع اسکوترهای لبفا آشنایی بیشتری پیدا کنید و در قسمت نظرات می‌توانید نظرات و پیشنهادهای خود را با در میان بگذارید.