چطور کودکان را به ورزش علاقه‌مند کنیم؟

دختر کوچک بامزه‌ای در حال یادگیری اسکیت برد سواری با کلاه ایمنی سبزرنگ

 

چطور کودکان را به ورزش علاقه‌مند کنیم؟

فرقی ندارد که یک ساله باشی، نوجوان، بزرگسال یا میانسال، ورزش در زندگی همه‌ی ما نقش حیاتی دارد. کمبود تحرک به تحلیل عضلات و افزایش ریسک بیماری‌های قلبی منجر می‌شود. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب‌ یک سبک زندگی سالم‌تر و پرتحرک‌تر در بزرگسالی، آموزش‌ها و میزان تحرک والدین در کودکی است. به نظر شما چطور می‌توان کودک را به ورزش عادت داد؟

 

از سنین پایین شروع کنید.

برای داشتن ذهن و بدن سالم‌تر، کودکان زیر 5 سال باید حداقل ۱۸۰ دقیقه در روز تحرک داشته باشند. البته این بدان معنی نیست کودکان باید تمام وقتشان را به ورزش حرفه‌ای بپردازند بلکه روی زمین خزیدن، بالا رفتن و پرت کردن و گرفتن اجسام هم تحرک بدنی به حساب می‌آید.

 

ورزش کردن را به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی تبدیل کنید.

اگر فکر می‌کنید قرار دادن کودکان در کالسکه بهترین روش برای جا به جایی کودکان است بهتر است نظرتان را عوض کنید. اختصاص دادن زمان به اسکوترسواری یا راه رفتن، نتایج شگفت انگیزی خواهد داشت. برای مثال با افزایش سن، کودک می‌تواند تمامی مسافت‌های کوتاه را به راحتی با دوچرخه طی کند و نیازی نیست او را با ماشین شخصی جا به جا کنید. علاوه بر آن تحقیقات نشان‌دهنده‌ی آن است که ورزش کردن در دوران کودکی باعث تناسب اندام در دوران نوجوانی می‌شود.

 

همراه و الگویشان باشید.

اگر از خودتان می‌پرسید که چطور باید کودکم را به ورزش علاقه‌مند کنم باید بگوییم که از خودتان شروع کنید! حتما می‌دانید که بر طبق مطالعات روانشناسان، کودکان با تقلید از بزرگسالان آموزش می‌بینند. در نتیجه ورزشکار بودن والدین روی اهل ورزش بودن کودکان تاثیر مثبتی دارد. گفته‌ها و عملکرد والدین روی رفتار، نگرش و باورهای کودکان تاثیر زیادی دارد. پدر و مادرهایی که به سلامت جسم و روان خود رسیدگی می‌کنند، الهام بخش کودکان خود در این راه خواهند بود. حتی اگر ورزشکار نیستید، هیچ وقت برای شروع دیر نیست!

همراهشان باشید. کوچک‌ترین همراهی شما می‌تواند تاثیر زیادی را روی آینده‌ی کودکتان داشته باشد. با او به مسابقههای ورزشی‌اش بروید و همراهی با خانواده و دوستان را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید.

 

دختر کوچک بامزه‌ای اسکیت بردی را بالای سر نگه داشته است و یک کلاه ایمنی سبزرنگ به سر دارد.

 

از تلاش‌هایشان حمایت کنید.

در نظر داشته باشید که همه‌ی کودکان نمی‌توانند به ورزشکاران حرفه‌ای تبدیل شوند و حمایت شما در تشویق او برای دنبال کردن ورزش موردعلاقه‌اش تاثیر بسیاری دارد. اگر کودکتان از ورزش لذت می‌برد و تمام تلاشش را برای بهتر شدن می‌کند، او را تشویق کنید. برای مثال می‌توانید بعد از ورزش برایش بستنی بخرید یا با هم به سینما بروید. از دادن جایزه‌های مادی برای تشویق کودک خودداری کنید.

 

با هم ورزش کنید.

سفرهای کمپینگ خانوادگی یا سر زدن به پارک علاوه بر فرصت ورزش کردن، به کودک این امکان را می‌دهد تا بتواند هوای تازه تنفس کند. همانطور که قبلا اشاره شد سبک زندگی ورزشی والدین روی ورزشکار شدن کودکان تاثیر زیادی دارد و ورزش کردن به صورت خانوادگی هم سلامت تمام اعضای خانواده را ارتقا می‌دهد و هم می‌تواند مهارت‌های ارزشمند زیادی را به کودکان بیاموزد و پیوندهای خانوادگی را محکم‌تر کند.

 

فیلم‌های الهام بخش ببینید.

حتما شما هم با دیدن فیلم بچه‌ی کاراته کار ترغیب شدید که کاراته یاد بگیرید. فیلم‌های الهام بخش زیادی هستند که می‌توانند کودکان را به امتحان کردن تجربیات جدید ترغیب می‌کنند. با دیدن فیلم‌های الهام بخش ورزشی می‌توانید جرقه‌ی علاقه به یک ورزش جدید را در کودکتان ایجاد کنید.

 

علایق کودک را در نظر بگیرید.

طبیعی است که در ابتدا بخواهید کودک را با ورزش‌های موردعلاقه‌ی خود آشنا کنید. اما با گذشت زمان و ورزیده‌تر شدن کودک، بهتر است او را با مجموعه‌ای از ورزش‌ها آشنا کرده و به او اجازه دهید تا ورزش موردعلاقه‌اش را بیابد. تحمیل کردن ورزش موردنظرتان به کودک، او را از ورزش کردن ناامید و سرخورده خواهد کرد.

 

ورزش را با هیجان و تنوع همراه کنید.

متخصصان بر این باورند که کودکان زیر 8 سال برای ورزش‌های رقابتی آماده نیستند. ذهن کودکان تا 8 سالگی نمی‌تواند استرس محاسبه‌ی امتیاز و رقابت را مدیریت کند. می‌توانید به کودکان در این سنین مهارت‌های ساده‌ی ورزشی مثل پرتاب و ضربه به توپ یا شنا کردن را بیاموزید؛ در سنین پایین‌تر تمرکز باید روی تفریح کردن و آموزش‌های پایه‌ای باشد.

 

ورزش کردن را به یک تفریح تبدیل کنید.

تفریح کردن هدف اصلی ورزش به خصوص برای کودکان است. پس اگر تصمیم دارید کودکتان را به ورزش علاقه مند کنید از فشار آوردن به کودک خودداری کنید. در نظر داشته باشید که یادگیری و احترام به قوانین اصلی بازی و ورزش برای کودک لازم است اما اجازه ندهید قوانین سخت گیرانه مانع تفریح کودکتان شود.

 

می‌توانید در ورزش‌ها تغییرات خلاقانه ایجاد کنید.

برای مثال اگر می‌بینید کودکتان با تمام وجود سعی می‌کند در ورزشی امتیاز کسب کند و نمی‌تواند موفق شود، شیوه‌ی کسب امتیاز را تغیر دهید یا از ورزش موردنظر بازی‌ای بسازید که برای کودک ساده‌تر باشد. این کار ورزش کردن را در ذهن کودک به فعالیتی لذت بخش‌تر تبدیل می‌کند.

 

دختر کوچک بامزه‌ای اسکیت برد فیروزه‌ای رنگی را در دست دارد.

 

کوتاه بودن دامنه‌ی تمرکز کودکان را درنظر بگیرید.

تصور نکنید که کودکتان به راحتی می‌تواند یک ورزش سنگین را به مدت طولانی انجام دهد. فعالیت‌های طولانی به سرعت کودکان را خسته می‌کند. برای اینکه بتوانید کودکتان را سرگرم نگه دارید هر چند دقیقه یکبار یک بخش از بازی را تغییر دهید و تنوع ایجاد کنید.

نتیجه گیری

کودک شما ورزش کردن را در چه سنی آغاز کرد؟ چه روشی برای عادت دادن کودک شما به ورزش کارساز بود؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.