آشنایی با انواع ترمز اسکوتر الکتریکی

زنی جوان در حال راندن یک اسکوتر الکتریکی سفید در مقابل یک آسمان خراش

 

آشنایی با انواع ترمز اسکوتر الکتریکی

ترمز مکانیکی، ترمز الکتریکی، ترمز ژنراتوری یا ترمز دیسکی؟ هر یک از این ترمزها می‌تواند روی یک اسکوتر الکتریکی نصب شده و مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر آن، هر کدام هم دارای مزایا و معایبی هستند که دانستنشان برای افرادی که قصد خرید یک اسکوتر برقی را دارند یا می‌خواهند به اسکوتر برقی فعلی‌شان ترمز جدیدی اضافه کنند، ارزشمند است. در این وبلاگ با هم با نحوه‌ی عملکرد انواع ترمزهایی که یک اسکوتر الکتریکی می‌تواند داشته باشد، آشنا خواهیم شد.

زنی جوان با کتانی سفید در حال راندن یک اسکوتر الکتریکی مشکی

 

انواع ترمز اسکوتر برقی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

از لحاظ نحوه‌ی عملکرد می‌توان ترمز اسکوتر برقی را به دو دسته‌ی الکتریکی و مکانیکی تقسیم بندی کرد. ترمزهای الکتریکی و ژنراتوری الکتریکی و ترمزهای دیسکی، درام و پایی در دسته‌ی ترمز مکانیکی قرار می‌گیرند.

از لحاظ جای قرارگیری، ترمز می‌تواند روی چرخ عقب، چرخ جلو یا هر دو چرخ قرار گیرد. از نظر ایمنی ترجیحا بهتر است اسکوتر برقی روی هر دو چرخ ترمز داشته باشد.

 

ترمز ژنراتوری

ترمز ژنراتوری با فشردن یک دکمه که روی فرمان قرار دارد به کار می‌افتد. این ترمز موتور را در وضعیت شارژ قرار می‌دهد و از چرخش موتور جلوگیری می‌کند. طراحان این مدل ترمز ادعا دارند که این ترمز می‌تواند گستره‌ی مسافتی اسکوتر را افزایش دهد. اما تست‌های مکرر نشان داده است که میزان شارژ ناشی از این مدل ترمز ناچیز است. علاوه بر آن این مدل ترمز قدرت کافی ندارد و ممکن است در صورت پر بودن شارژ باتری اصلا عمل نکند.

مردی جوان فرمان اسکوتر برقی را گرفته است.

 

ترمز الکتریکی

ترمز الکتریکی عملکردی مثل ترمز ژنراتوری دارد با این تفاوت که این مدل، باتری را شارژ نمی‌کند. با زدن یک دکمه یا کشیدن اهرم ترمز روی فرمان می‌توانید این ترمز را به کار بیاندازید. این مدل ترمز با جلوگیری از چرخش موتور سرعت اسکوتر را به آرامی کاهش می‌دهد. یکی از مزایای ترمز الکتریکی این است که وزن اسکوتر را افزایش نمی‌دهد اما ممکن است نتواند به سرعت و با قدرت کافی سرعت اسکوتر را کاهش دهد.

 

ترمز مکانیکی (پایی)

از لحاظ اثرگذاری، ترمز مکانیکی یکی از کم اثرترین ترمزهای اسکوتر به شمار می‌آید. این ترمز که روی چرخ عقب نصب می‌شود، با فشردن کف پا روی ترمز و ایجاد اصطکاک بین چرخ و ترمز عمل می‌کند. با اینکه این نوع ترمز سبک است و احتیاجی به مراقبت خاصی ندارد، برای استفاده از این ترمز لازم است یکی از پاها را به چرخ عقبی برسانید. این کار ممکن است تعادل اسکوترسوار را بهم زده و استفاده از این ترمز را سخت‌تر کند. در صورتی که در آب و هوای بارانی با اسکوتری با این نوع ترمز برانید متوجه خواهید شد که خیس شدن تاثیر این ترمز را از قبل هم کمتر خواهد کرد.

ترمز دیسکی

لنت ترمز دیسکی به دیسکی فلزی که روی چرخ نصب شده می‌چسبد و آن را از حرکت باز می‌دارد. این ترمز با اهرمی روی دسته‌ی اسکوتر فعال شده و سه مدل دارد که از لحاظ میزان اثرگذاری به ترتیب به سه دسته‌ تقسیم می‌شود: ترمز دیسکی هیدرولیک، ترمز دیسکی نیمه هیدرولیک و ترمز دیسکی مکانیکی.

مردی روی کفی اسکوتر برقی فیروزه‌ای و سیاه رنگ ایستاده است.

 

ترمز درام

ترمز درام در محیط بسته‌ی درون طوقه‌ی چرخ قرار می‌گیرد. این ترمز با گرفتن دسته‌ای به کار می‌افتد که روی فرمان اسکوتر قرار گرفته است. با فشردن دسته، دو لنت این ترمز باز شده و به طوقه‌ی چرخ می‌چسبد. نیروی اصطکاک بین لنت ترمز و طوقه‌ی چرخ سرعت اسکوتر را کم کرده و آن را از حرکت باز می‌دارد. میزان موثر بودن این مدل ترمز با گرم شدن (حرارت ناشی از ترمز گرفتن بیش از حد) کاهش می‌یابد. این مدل ترمز از قوی‌ترین ترمزها برای اسکوتر برقی به حساب می‌آید. ترمز درام معمولا به مراقبت و نگهداری زیادی احتیاج ندارد اما تعمیر کردن آن به دلیل موقعیت ترمز که داخل چرخ قرار دارد، باید توسط تعمیرکار صورت بگیرد.

 

نتیجه گیری

با توجه به اینکه اسکوتر برقی‌ای که ترمزهایی با عملکرد سریع‌تر و موثرتر دارد واضحا گران قیمت‌تر اند، ممکن است بعضی افراد از انتخاب این اسکوترها منصرف شوند. این افراد باید در نظر داشته باشند که با انتخاب ترمز موثرتر در واقع تجربه‌ی اسکوترسواری ایمن‌تری خواهند داشت. علاوه بر آن نصب ترمز اضافه بر اسکوتر و تعویض پیش از موعد ترمز بی‌کیفیت هزینه‌بر است و به سرعت می‌تواند اختلاف هزینه‌ی اسکوتر ارزان قیمت و اسکوتر گران قیمت را جبران کند!